طبیعت و پرورش از لحاظ تاریخی با نگاه کردن به جنسیت در بازی، و همچنین تقویت نقش های جنسیتی معمولی توسط همسالان و والدین و در نتیجه، بازی جنسیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
شرکتهای اسباببازی اغلب تفکیک جنسیتی در اسباببازیها را ترویج میکنند، زیرا آنها را قادر میسازد تا همان اسباببازی را برای هر جنسیت سفارشی کنند، که در نهایت درآمد آنها را دو برابر میکند.
به عنوان مثال، اسباب بازی کارواش در دهه 1990 رنگ های بیشتری را به مجموعه خاصی از اسباب بازی ها اضافه کردند، از جمله رنگ هایی که معمولاً به دخترانی مانند اسطوخودوس نسبت داده می شود.
توسط محققان خاطرنشان شده است که “کودکان 18 ماهه انتخاب اسباب بازی های کلیشه ای جنسی را نشان می دهند”.
هنگامی که حرکت چشم در نوزادان خردسال ردیابی می شود، دختران شیرخوار ترجیح بصری برای عروسک نسبت به کامیون اسباب بازی نشان می دهند (d> 1.0). پسرها ترجیحی برای کامیون بر عروسک نشان ندادند.
با این حال، آنها بیشتر از دختران روی کامیون ثابت کردند (d = 0.78). [41] این مطالعه کوچک نشان می دهد که حتی قبل از اینکه خودآگاهی از هویت جنسیتی پدیدار شود، کودکان اسباب بازی های جنسی را ترجیح می دهند.
این تفاوت ها در انتخاب اسباب بازی تا سن سه سالگی در کودک به خوبی مشخص می شود.
مطالعه دیگری که توسط جفری تراویک اسمیت انجام شد، روی 60 کودک مختلف سه تا چهار ساله انجام شد و آنها را در حال بازی با 9 اسباببازی مختلف مشاهده کرد که بهترین اسباببازیها برای رشد هستند.
آنها اجازه داشتند در یک محیط معمولی، یک کلاس پیش دبستانی، با اسباببازیها بازی کنند، که اجازه میدهد نتایج در مقایسه با تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه معتبرتر باشد.
سپس محققان کیفیت بازی کودکان را با هر اسباب بازی بر اساس عواملی مانند یادگیری، حل مسئله، کنجکاوی، خلاقیت، تخیل و تعامل با همسالان اندازه گیری کردند.
نتایج نشان داد که پسران معمولاً نمرات بالاتری را برای کیفیت کلی بازی نسبت به دختران دریافت میکنند و اسباببازیهایی که بهترین کیفیت بازی را داشتند، اسباببازیهایی بودند که بهعنوان خنثیترین جنسیت شناخته میشدند، مانند بلوکهای ساختمانی و آجرها به همراه قطعات مدلسازی افراد.